tisdag 16 oktober 2018

Siri Syversen på Design Interiör - om Bovalls Dörrbyggeri och Boffi.

I ena änden av vår avlånga Studio ligger kök och badrum som tillsammans bildar ett showroom för den Italienska kökstillverkaren Boffi. Vi tog oss ett samtal med Siri Syversen på Design Interiör, om hur det är att arbeta i ett Boffi showroom, vilka kökstrender som gäller just nu och vad en industridesigner egentligen gör på jobbet.


Siri Syversen i Bovalls dörrgalleri

Ungefär två dagar i veckan tar Siri Syversen bilen över gränsen och kommer till oss i Studio Bovallstrand. Här arbetar hon i vårt Boffi Showroom med att sälja just Boffikök och Bovallsdörrar.
I grunden är Siri industridesigner, en yrkeskategori med ett brett arbetsfält där man kan arbeta med allt från att designa smörknivar till bilar. Just nu arbetar Siri främst som säljare och designer. “Jag har ett roligt arbete, jag träffar kunder och arkitekter, ritar och ger råd och vägledning. Det finns alltid något att ta tag i.” svarar Siri på frågan om vad hon gör en vanlig arbetsdag i Showroomet i Studio Bovallstrand.  
Att Siri blev industridesigner var egentligen en slump. Hon bodde i London och arbetade som assistent hos den brittiska designern Tom Dixon, känd för bland annat sina lampor och möbler, och det var där inredningsintresset började. “Jag jobbade på Habitat i London som accessory designer ett tag, men sedan fick jag hemlängtan” säger Siri som numera bor i hemlandet Norge.



Efter att Siri flyttat tillbaka hem till Norge stod hon i valet och kvalet med hur hon skulle ta sin karriär vidare. “Jag tänkte att jag måste börja på topp, så jag ringde upp Bovalls Dörrbyggeri, de gör de finaste och bästa dörrarna i världen. Sedan blev jag kontaktad av Boffi.” Nu jobbar Siri som säljare både för Bovalls men också för den exklusiva kökstillverkaren Boffi. “Bägge företagen är de bästa i sin kategori, det är de bästa köken och de bästa dörrarna.”
Den största utmaningen i arbetet som säljare och designer är naturligtvis att få kunden nöjd, “Jag har återkommande kunder och det måste ju vara ett bra betyg” säger Siri. Just nu jobbar hon med att locka arkitekter till Studio Bovallstrand för att de ska få upp ögonen för både Bovalls Dörrbyggeri och Boffiköket. “Det är samma kunder som köper köket och dörrarna, och det vore ju bra att kombinera dem”, säger hon.
Om fem år hoppas Siri att hon fortfarande jobbar med som säljare för Boffi och Bovalls men att verksamheten har vuxit. Progression och utveckling är vad hon önskar sig mest av framtiden. “Jag arbetar med de bästa märkena i branchen - men det är både på gott och ont. För efter Bovalls och Boffi finns det ingenstans att ta vägen, jag kan inte toppa det här.”

Bild från Studions Boffikök

På frågan vad som gäller i köksväg just nu svarar Siri att det helt och håller beror på kökets utseende och arkitektur; i vissa rum är vitt kök det rätta, i andra rum är tyngre material som trä och sten bättre. “Man ska inte vara orolig för att blanda material, i vårt Boffi Showroom har vi flera olika material och de passar bra tillsammans. Det viktigaste är att vara lojal mot konceptet och materialen. Man måste alltid analysera sina egna behov för att finna rätt kök som passar just för sitt kök.”
Och på frågan vad Siris bästa tips är för någon som ska bygga nytt kök svarar hon: “Boka en timme med mig! Ta med dig mått och bilder på rummet och fundera igenom dina önskemål så ska jag nog kunna hjälpa dig!”

Kontakta Siri Syversen på siri@bovalls.no

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Virkets väg från Mozambique till Bovallstrand - Bovalls tar in Umbila.

I somras beställde vi på Bovalls Dörrbyggeri ett träslag vi inte använt tidigare, Umbila, från LevasForest i Moçambique. Det gjorde vi dels ...