Hållbarhet är ett begrepp som väcker både hopp och förtvivlan. Det slår åt två håll.
Å ena sidan är det en idé om en möjlig väg framåt mot en ljusare framtid. Å andra sidan är det krav på förändringar.
Som inredningsarkitekt stöter jag ofta på de här två sidorna i projekt som jag ansvarar för. Beställare har blivit allt mer medvetna om de krav och förväntningar som ställs på den byggda miljön. Motivationen för att se det här som en utmaning istället för ytterligare en pålaga är varierande. Det är enkelt att skriva på några upprop på internet, eller att betala en slant till någon organisation som gör gott. Så länge det är någon annanstans. Inte just där en är själv. Då skulle det innebära förändring, och inte bara på ytan, utan i grunden för hur verksamheter drivs. Det är svårare.
Problemet idag upplever jag är att de flesta nöjer sig med att uppfylla lagkraven. Alltså den minimala nivån. Allt under det vore ett lagbrott.
Vi behöver få upp blicken för att det är lönsamt att sikta högre, att faktiskt vara med och leda utvecklingen mot ett hållbart samhälle. OK, vinsten kommer inte i månaden därpå, men snabbar än de flesta tror.
De värden som skapas har oftast inget eget konto i redovisningsmodellerna vilket gör att det är svårt att se dem och mäta dem. Där ser jag att min uppgift som inredningsarkitekt är att visa på olika sätt att identifiera värden, och hur de faktiskt gynnar verksamheten. Att använda mig av processer där detta blir tydligt för beställaren genom att de själva är med och skapar dem genom genomtänkta metoder för planeringen av miljöerna.
Vilka värden är viktiga för din verksamhet? Börja i den tanken, så kommer mycket att bli enklare på vägen mot ljusare tider.
/ Torsten Hild
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar